طراحی زیرساخت دیتا پارک فن آوری شیخ بهایی

 

پارک علوم و فن آوری شيخ بهايی، يکی از پارک های پيشبينی شده در مجموعه پانصد و دوازده هکتار اراضی شهرک علمی و تحقيقاتی اصفهان است که به عنوان اولين مرحله اين مجموعه، در 5/36 هکتار راه اندازی شده است. يکی از نيازهای مهم اين پارک به عنوان يک محيط شهری، ارائه خدمات ارتباطی به موسسات و واحدهای تحقيقاتی مستقر در پارک و مديريت شهری پارک است. فضای پارک مستلزم ايجاد محدوده وسيعی از کاربردهای ارتباطی مانند تلفن، تلفن تصويری، سيستم های پيام رسانی پيشرفته مانند Messaging، ويئو کنفرانس، نظارت محيطی، کنترل تردد و ترافيک و .. بوده و متفاوت از نياز ساير محيط های شهری می باشد. چنين شرايطی البته به دليل فضای خاص پارک و وجود مراکز تحقيقاتی و فن آوری در آن است که کاربردهای خاص را می طلبد.

از طرف ديگر با توجه به اهميت ارتباطات در فعاليت های تحقيقاتی و همچنين امکان استقرار واحدهای ويژه ای مانند مراکز داده و مراکز تماس که نيازهای ارتباطی خاص و حساس دارند، جايگاه ارتباطات در پارک از اهميت ويژه ای برخوردار است. به همين دليل زيربنای ارتباطی پارک می بايست دارای سطح بالايی از قابليت انعطاف و سازگاری برای ارائه خدمات متنوع بوده و در کنار ظرفيت مناسب، با بهترين روش های موجود نگهداری و مديريت گردد.

شرکت چاووش به عنوان مشاور و طراح زیرساخت و سرویس های ارتباطی پارک شیخ بهائی مسئولیت نیازسنجی، پیشبینی و طراحی مفهومی ارتباطات در محدوده پارک شیخ بهائی و تهیه نقشه راه را برای توسعه های بعدی به عهده داشته است. شبکه زیرساخت دیتا شهرک علمی و تحقیقاتی به عنوان یکی از اولین شبکه های جامع مبتنی بر مفهوم ایجاد یک بستر یکپارچه برای کاربردهای مختلف در سال 1385 تعریف  گردید. بر روی این بستر 18 کاربرد ارتباطی شامل تلفن مبتنی بر شبکه، شبکه داخلی کامپیوتری، شبکه مدیریت شهری، کنترل ترافیک و دسترسی، حمل خدمات سرویسدهنگان و اپراتورهای بیرونی تا پلاک ها و … تعریف گردید. هریک از ساختمان های پارک به صورت پیشفرض از یک ارتباطی نوری با ظرفیت 1 گیابیت در ثانیه بهره مند می شوند که به دلیل طراحی پیشرفته زیرساخت کابل نوری پارک تا 2 ارتباط افزونه 10 گیگابیت در ثانیه از مسیرهای مختلف (مناسب برای مراکز داده) قابل توسعه است. در هسته این شبکه دو مرکز اصلی و یک مرکزداده برای استقرار خدمات عمومی پیشبینی شده است.
متعاقب انجام این پروژه، پارک فن آوری شیخ بهائی به عنوان مرکز ویژه داده و جهت استقرار مراکز داده پشتیبانی کشوری معرفی گردید. مرکز داده اصلی پارک شیخ بهائی در اردیبهشت 1392 توسط وزیر وقت ارتباطات و فن آوری اطلاعات افتتاح گردید.

کارفرما:شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
وسعت:
36 هکتار اراضی پارک تحقیقاتی (گسترش تا 80 هکتار)150،000 متر مربع زيربنا شامل 152 بلوک ساختمانی تک واحدی و چند واحدی، 350 موسسه تحقیقاتی و گروه مستقر مجموعا بالغ بر 5000 نفر کارکنان ستادی و موسسات (گسترش تا دو برابر)

موضوع طراحی: شبکه زیرساخت دیتا با قابلیت حمل کلیه نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی شامل

  • ترافيک کاربران، مراکز داده، مراکز تماس، خدمات شهری و حمل کاربردهای ارتباطی خدمات شهری (کنترل تردد، نظارت محيطی، EMS و …)
  • خدمات متنوع ارتباطی و حمل سرويسهای مختلف به موسسات مستقر (تلفن، ديتا، اينترنت و …)
  • پیشبینی 10 مرکز ویژه با الزامات امنيتی و قابليت اطمينان (مراکز داده، مراکز تماس حجم بالا و …)
  • حصول carrier class reliability درحمل سرويسها و کاربردها
  • سازگاری با الزمات پدافند غیر عامل و طرح تطبیقی مراکز داده کشور

آغاز و پایان پروژه:    1390/02/11  الی   1391/12/15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست