راه حل های تجارت الکترونیک

سير تكاملي بشر و بويژه پيشرفت هاي قرن حاضر در زمينه هاي مختلف از جمله ارتباطات و حمل و نقل, دنياي بزرگ ما را به جهان كوچك و به هم وابسته اي تبديل كرده است. بارزترين ويژگي جهان امروز كه آن را از زمانهاي گذشته متمايز ساخته, ضرورت ارتباطات و همزيستي در سايه همياري و داشتن روابط با ساير ملل مي باشد. باتوجه به تحولات جديد قرن بيست يكم و جهاني شدن بازار و به دنبال بروز شيوه هاي جديد تجارت و بازاريابي كه تحت تاثير پيشرفتهاي حاصل در ابزارهاي الكترونيك و همگرايي بين پديده هاي اطلاعات و ارتباطات مي باشند, امروز شاهد تجارت با هزينه كمتر در صنايع مي باشيم. از طرف ديگر رشد رو به افزايش تجارت الكترونيكي و حذف بسياري از محدوديتهاي حاكم بر محيط فيزيكي, صنايع را نيز در سطح جهاني با دگرگوني خاصي روبرو ساخته است.

ويژگي هاي تجارت الكترونيك

  1. جهاني كردن تجارت.
  2. عدم محدوديت زماني و مكاني.
  3. عرضه اطلاعات و كالا به صورت 24 ساعته / 365 روز.
  4. كاهش هزينه هاي بازاريابي و سرويس دهي .
  5. عدم نياز شعبه هاي متعدد در شهرهاي مختلف.
  6. افزايش درصد فروش .
  7. ارزان بودن تكنولوژي جديد نسبت به نيروي انساني و مخارج مكان.
  8. اطمينان بيشتر به نيروي مكانيزه تا نيروي انساني.
  9. ساده و سريع تر بودن جايگزيني قطعات تكنولوژي.
  10. ارسال بروشور و كاتالوگ هاي كمتر.
  11. هزينه تبليغات كمتر در سطح جهان.
  12. شناخت رقباي جهاني.
  13. بررسي نقطه نظرات مشتريان .

مدل هاي تجارت الكترونيك

تجارت B2B (Business to Business)

تجارت شركت با شركت

روندي است بين دو شركت كه از تكنولوژي الكترونيكي استفاده مي كنند و نشان دهنده عملكردي است كه ارائه اطلاعات و انجام مبادلات را آسان تر كرده است .

اين تجــــارت شركت ها و سازمان ها را با يك الگوي جهاني به دنيا معرفي مي كند و فرصتهايي را براي خريد و فروش از ديگر سازمانها كه براي آنها حتي ناشناخته هستند ايجاد مي كند. اگر بخواهيم خريد و فروش عمده را به كمك تجارت الكترونيك انجام دهيم از اين سرويس استفاده مي كنيم.

بازيكنان اصلي تجارت B2B

توليد كننده: توليدكنندگان كالاها و ارائه كنندگان خدمات

Reseller ها: عرضه كنندگان, و خرده فروشان.

مؤسسات: مؤسسات آموزشي, زندان ها, بيمارستان ها.

دولت: دولت به عنوان يكي از اعضاء اين بازار زماني در نقش يك توليد كننده و زماني ديگر در نقش يك Reseller عمل  مي كند.

www.ibm.com

www.cisco.com

تجارت B2C (Business to Consumer) شركت با مصرف كننده

اين تجارت يعني خريد و فروش در جائيكه مشتري اقدام به برقراري ارتباط با شركتي مي كند و به دنبال پيدا كردن فرصتي براي يك معامله است. بيشترين سهم در اين تجارت را خرده فروشي تشكيل مي دهد. در اين تجارت در يك طرف معامله, توليد كننده محصول و در طرف ديگر, خريدار (مصرف كننده نهائي ) قرار دارد.

اين نوع تجارت با افزايش سايت ها  به سرعت افزايش پيدا كرده است و از حدود 5 سال پيش با راه اندازي سايتهايي نظير amazon و CDNow آغاز شد.

تجارت C2C  (Consumer to Consumer)

مصرف كننده با مصرف كننده

روندي است بين دو مشتري كه اقدام به خريد و فروش مي كنند و لي يك بازرگان را بعنوان واسطه قرار مي دهند. انجام مزايده و مناقصه از طريق اينترنت در اين گروه از تجارت الكترونيك قرار دارد.

www.ebay.com

تجارت B2A (Business to Administration)

بازرگان با مسئولان اجرائي

در اين نوع تجارت كليه مبادلات و تبادلات مالي – تجاري بين شركت ها و سازمان هاي دولتي انجام مي شود. در اين تجارت روندهايي چون تامين نيازهاي دولت توسط شركت ها و پرداخت عوارض و مالياتها صورت مي گيرد.

تجارت C2A (Consumer to Administration)

 مشتري – مسئولان اجرائي

در اين نوع تجارت دولت ها مبادلات و تبادلات خود را از طريق جمع آوري كمكهاي مردمي, پرداخت ماليات بر درآمد و هرگونه امور تجاري كه بين دولت و مردم انجام شود توسعه خواهند داد.

فهرست