پیاده سازی مراکز داده و اتاق سرو

پیاده سازی مراکز داده و اتاق سرور

امروزه اغلب سازمانها، موسسات و شرکت ها برای ارائه سرویس های حیاتی کسب و کار خود، بر فناوری اطلاعات تکیه دارند. به همین دلیل بهینه سازی، نگهداری و عملیاتی کردن مراکز داده و اتاقهای سرور با قابلیت اطمینان و دسترسی پذیری بالا یک هدف مهم حیاتی محسوب می گردد. در هر حال، این حقیقت نیز وجود دارد که بیشتر مراکز داده موجود تمام نیاز های دسترسی پذیری، ظرفیت، امنیت و کارآمدی را برآورده نکرده اند و سرعت فناوری های در حال تغییر، فشار بیشتری را روی مدیران و کارشناسان در طی این مسیر برای تغییر و بهینه سازی وارد می کنند. در این راستا شناسایی مولفه های مختلف مرکز داده و اتاق سرور، آشنایی با اجزا و ارتباط آنها با یکدیگر، برآورده کردن نیازمندی های زیرساخت سایت های کامپیوتری با توجه به طرحهای توسعه و نیازمندیهای سازمان و ارائه نمودن بهترین الگو‌های طراحی و پیاده سازی، از جمله اقداماتی است که باید در کانون توجه سازمانها قرار گیرد. این امر باعث می گردد تا سازمانها بتوانند با امکان ارائه سرویسهای مورد نظر به مشتریان و کارکنان خود به صورت بی­وقفه و مطابق برنامه های از پیش تعیین شده خود به فعالیت بپردازند.
بهربرداری مناسب از یک مرکز داده نیازمند مجموعه­ای از فرآیندهای فنی، اجرایی، مدیریتی  و اقتصادی است که باید بر اساس یک متدولوژی مدون و با رعایت استاندارهای معتبر صورت گیرد. یکی از چالشهای موجود در اغلب سازمانها وجود زیرساخت اولیه قدیمی و همچنین محدویت فضا و امکانات لازم به منظور گسترش و بهینه­سازی است. وجود چنین مشکلاتی باعث می­شود تغییرات بنیادین در زیرساخت و توسعه سیستم­ها در کنار محدویتهای اعتبارات لازم پدید آید. تیم فنی شبکه چاووش به کمک دانش فنی حاصل از فعالیتهای وسیع در زمینه طراحی، بهینه سازی، راه اندازی و نگهداری مراکز داده، اتاقهای سرور و شبکه های ارتباطی تجربیاتی ارزشمند و مواردی انحصاری و در خور توجه را در کارنامه خود دارد .در همین راستا متخصصین ما آماده‌اند تا در صورت لزوم با حضور در سازمان یا محل پروژه مشتری ضمن تحلیل دقیق نیازها و با بررسی شرایط و با در نظر گرفتن استانداردها و نیازهای توسعه‌ای و همچنین محدودیت‌های مالی ، بهینه‌ترین راهکارها را به شما معرفی نمایند. در این راستا در وهله اول موارد زیر توصیه می­گردد:

  • مطالعه و شناسایی زیر ساخت ها و سرویس های موجود سازمان
  • امکان سنجی و نیاز سنجی
  • ارائه طرح توجیهی در راستای صرفه جویی اقتصادی و نیروی انسانی و بهره­برداری حداکثری

به منظور ارائه راهکارهای متفاوت و مناسب با توجه به ساختار و نیازمندیهای کارفرمایان، شرکت چاووش رایانه مدلهای همکاری مختلفی را پیشنهاد می­کند:

قرارداد EPC (مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا):  در این روش، تمامی مراحل طراحی، ساخت و اجرا برعهده پیمانکار گذاشته می­شود. علیرغم ایجاد برخی محدودیت‌ها برای کارفرما، با قراردادن کلیه فعالیت‌ها برعهده پیمانکار، کارفرما از قید مسئولیت‌های سنگین مدیریتی و اجرایی آزاد می‎‌گردد. از جمله فعالیت هایی که در این مرحله انجام می گیرد عبارتند از:

  • تهیه مدارک، اسناد و نقشه های مورد نیاز جهت طراحی و ساخت اقلام و تجهیزات
  • تعیین و تایید متریال اقلام
  • تهیه دیتاشیت محصول و کالا
  • تهیه دستورالعمل فعالیت های مختلف
  • تهیه درخواست ها و اسناد خرید تجهیزات، کالا و مواد
  • تهیه مدارک و نقشه های فنی مربوط به نصب تجهیزات
  • تهیه مدارک و نقشه های فنی مربوط به اجرای فعالیت ها   

مدیریت پیمان: به طور ساده عبارت است از مدیریت فنی، اجرایی، مالی و اداری جهت انجام پروژه مورد نظر که در آن مدیر پیمان کلیه فعالیت ها را مدیریت می کند و به دو صورت زیر قابل اجرا می­باشد:
قرارداد مدیریت پیمان نوع اول: قرارداد اصلی مابین مدیریت طرح و کارفرما منعقد می شود. کارفرما امور طراحی پروژه، اجرا و ساخت را به او می سپارد، پیمانکار وظیفه عقد قرارداد را به عهده داردو مدیر طرح پس از طراحی پروژه، مراحل ساخت و اجرا را به همان پیمانکار می‌سپارد.
قراردادهای مدیریت پیمان نوع دوم: شخص مدیریت پیمان به عنوان ناظر و مشاور کار خود را انجام می دهد. کارفرما با پیمانکاران اجرایی مختلف قرارداهای اجرایی را منعقد می­کند و وظیفه مدیرپیمان در این مرحله از قرارداد، دادن مشاوره، نظارت و راهنمایی های لازم به شخص کارفرما می باشد.
در صورت استفاده از قرارداد مدیریت پیمان، درصدی از هزینه های نهایی پروژه به پیمانکار تعلق می گیرد و مبلغ مورد توافق کارفرما و پیمانکار می بایست در طی انجام مراحل پروژه تسویه شود. هزینه های موردنظر در محاسبه درصد قرارداد مدیریت پیمان شامل هزینه های تامین مواد و مصالح و هزینه های اجرا می باشد. البته بازهم همه این موارد وابسته به نوع قرارداد منعقد شده میان پیمانکار و کارفرما خواهد بود.

مدیریت و نظارت: در بسیاری از موارد کارفرمایان در مقاطع زمانی مختلف اقدام به طراحی، بهینه­سازی و نوسازی سامانه­ها و تجهیزات خود نموده و در زمان لازم نیازمند اجرای آنها هستند. در این حالت وجود یک پیمانکار با تجربه به عنوان ناظر بر کلیه امور اجرایی پروژه اجنتاب ناپذیر است. ایجاد سیستم برنامه ریزی و کنترل پروژه توسط پیمانکاران، بازبینی و اظهار نظر فنی در مورد نحوه تفکیک طرح به پروژه ها و فعالیت های مختلف از نظر واگذاری به عوامل اجرایی، بازبینی و کنترل مستندات و نقشه­های اجرایی و پیشنهاد تغییرات، تهیه فرمهای برنامه کاری هفتگی و ماهانه و نظارت بر عملیات اجرایی و تنظیم صورتجلسات کارگاهی پیمانکاران تنها بخشهایی از شرح وظایف ناظر را تشکیل می­دهد. این مدل همکاری می­تواند در قالبهای نظارت مستمر، نظارت مقیم و نظارت عالیه تعریف و به اجرا در آید.

نگهداری و پشتیبانی: خدمات شبکه و پشتیبانی شبکه‌‌های کامپیوتری با تکیه بر در اختیار داشتن مراکز داده و اتاقهای سرور استاندارد، در حال حاضر یکی از بزرگترین نیازهای شرکت‌ها ، مؤسسات و سازمان‌ها در حوزه انفورماتیک می‌باشد. با رشد و نفوذ فناوری اطلاعات در تمامی حوزه‌های کسب و کار موجب شده است که نیاز مبرم و شدیدی در زمینه نگهداری و پشتیبانی کامپیوتر و شبکه، تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری و سرویس‌های مرتبط با آن برای صاحبان کسب و کار احساس گردد. بنابراین بازدید و سرکشی منظم جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی و رفع خرابی های به وجود آمده مراکز داده و اتاقهای سرور به صورت مداوم و یا دوره­ای اجتناب ناپذیر است. در این راستا می­توان به اقدامات زیر اشاره نمود:

  • تهیه و یا به روزرسانی نقشه جامع ارتباطات اتاق سرور
  • لیبل گذاری تمامی کابلها و تجهیزات
  • تهیه لیست تجهیزات
  • بهینه و بروز سازی اتاق سرور شمال تمامی تجهیزات اکتیو و پسیو
  • راه اندازی سیستم پشتیبان گیری
  • راه اندازی سیستم مانیتورینگ

                                        برخی از مشتریان ما : 

فهرست