توزیع محتوا و اتصال به شبکه محتوای جهانی

مصرف اینترنت طی سالیان گذشته روز به روز در حال افزایش بوده است و کاربران مدت زمان بیشتری وقت صرف گشت و گذار در اینترنت می کنند. این امر از یک سو موجب شکوفا شدن و ظهور بازارهای جدید مانند رونق صنعت ویدئو و انتشار آن بر روی بستر اینترنت، رونق صنعت بازی و سرگرمی بر روی بستر اینترنت و ارائه بسیاری از خدمات بر بستر وب شده است و از سوی دیگر باعث بروز چالش های جدید از جمله تامین پهنای باند مورد نیاز کاربران، افزایش بار پردازشی بر روی سرویس های حیاتی سازمان ها، افزایش بار بیش از حد بر روی سرور های وب و تحویل سریع محتوا به کاربران در صنعت مخابرات شده است.
Content Delivery Network (CDN) با ایجاد یک شبکه توزیع محتوا نقش بسزایی در برطرف کردن مشکلات مطرح شده در بالا و همچنین پشتیبانی و حمایت از بازارهای نوظهور ایفا می کند. این سرویس در افزایش سرعت تحویل محتوا و کاهش پهنای باند مورد نیاز در وب سایت‌های با ترافیک بالا (مثلا سرویس‌دهنده‌های ویدئو، فایل‌ها و محتواهای حجیم و …) و همچنین وب سایت‌های پرکاربرد بسیار تاثیرگذار است. CDN متشکل از مجموعه ای سرویس ها است و خدماتی همچون سرعت بخشیدن به وب سایت ها (Web Acceleration)، ایجاد فضای ذخیره سازی به کاربران، کدینگ محتوای ویئدویی و اماده سازی آنها جهت انتقال بر روی بستر وب (Video On Demand)، ارائه پخش زنده بر بستر وب (Live Streaming)، مدیریت ترافیک کاربران در نقاط مختلف شبکه، کاهش تاثیرات مخرب حملات DDoS و … را ارائه می دهد.
شرکت کانورسنت سنگاپور یکی از بزرگترین و قدرتمندترین شرکت های فعال در حوزه CDN در آسیای شرقی شامل شبکه توزیع محتوای CarrierGrade با نام SwiftCDN می باشد. این شرکت با راه اندازی CDN لایسنس اختصاصی اپراتور محور، با بیش از 700 میلیون مشترک در جهان رتبه اول در آسیا را به خود اختصاص داده است. از جمله خدمات منحصر به فرد این شرکت ایجاد شبکه توزیع محتوای جهانی با نام SwfitServe Federation است به صورتی که هر CDN Provider علاوه بر داشتن شبکه توزیع محتوای خود قادر به اشتراک گذاری محتوای خود با دیگر CDN Providerهای موجود در کنفدراسیون SwfitServe می باشد. این امر موجب ایجاد یک بازار جدید بین المللی جهت اشتراک محتوا بین کشور های مختلف و سودآوری بیشتر برای آنها شده است. در حال حاضر شبکه SwfitFederation بر روی کمربند احیا شده ی راه ابریشم از آسیای شرقی آغاز شده و پس از گذراندن هند و خاورمیانه به اروپا رسیده است. بدین ترتیب توزیع محتوا بین کشورهای مختلف قرار گرفته در این کمربند تسهیل تر شده است.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این شرکت، قابلیت تبدیل شدن دستگاه های کش سرور SwiftCache به نود SwiftCDN می باشد به نحوی که سازمان های مجهز به دستگاه SwiftCache را قادر می سازد تا با ایجاد شبکه SwiftCDN به کمربند راه ابریشم و شبکه جهانی SwiftFederation ملحق شوند و از مزایای آن بهره مند شوند.

شرکت چاووش، نماینده انحصاری شرکت Conversant، تامین کننده شبکه توزیع محتوای SwiftCDN در ایران می باشد. از جمله خدمات این شرکت در این زمینه می توان به خدمات مشاوره، طراحی، تامین، پیکربندی و پشتیبانی از شبکه توزیع محتوا SwiftCDN‌ اشاره کرد. با توجه به مجهز بودن تعداد بسیار زیادی از سازمان های تامین کننده اینترنت با دستگاه های SwiftCache در ایران (حدود 25 نقطه در ایران)، بستر لازم جهت ایجاد شبکه توزیع محتوای کشوری و اتصال به شبکه جهانی SwfitFederation فراهم می باشد.

مطالب مرتبط:

زیر ساختهای جامع ارتباطی وب کشینگشبکه توزیع محتواتحلیل داده های مخابراتی(پژواک)SwiftCacheSwiftCDNSwiftMedia

فهرست