فـن‌آوری.بـازار

 طرح یک شبکه تعاملی برای صنعت دانش بنیان کشور

ارتباطات اجتماعی؛ بستر انتقال اخبار و اطلاعات حرفه‌ای

همه ما برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی و حرفه‌ای نیاز داریم از اخبار و رویدادهای جهان اطراف خود با خبر باشیم. هرکس به فراخور علاقه‌مندی و زمینه‌های حرفه‌ای خود، به شکلی این اطلاعات را به دست می‌آورد. رایج‌ترین روش طی سال‌های گذشته برای کسب خبرها، مراجعه به مراجع رسمی و کانال‌هائی بوده است؛ که به طور دائمی اخبار گوناگون را منتشر می‌نمایند. هر مخاطب موضوعات مورد علاقه خود را از میان خبرهای منتشر شده دنبال می‌نماید. خبررسانی در حوزه مشاغل و فعالیت‌های حرفه‌ای، دست‌مایه‌ای برای ارتباطات کاری و اطلاع  فعالان هر حوزه از یکدیگر است و انتقال به موقع و درست این اخبار می‌تواند منجر به رونق بیشتر فضای کسب و کار و آشنايي نزدیک‌تر واحدهای همکار گردد. ایجاد پایگاه‌های خبر‌رسانی حرفه‌ای، هرچند می‌تواند در رونق کسب و کار مفید باشد ولی به دلیل محدودیت‌های رسانه‌ای و عدم‌موفقیت در تشکیل گروه‌های تخصصی منطبق با زمینه عملکرد مخاطبین از بازدهی کمی برخوردار است.

اما روش روزمره‌ای که تقریباَ همه ما برای اطلاع از اخبار مورد علاقه خود خصوصاَ در زمینه‌های تخصصی استفاده می‌کنیم، دریافت خبرها و رویدادها از طریق دوستان و همکاران مرتبط به شکل گزاره‌های کوتاه است. این گزاره‌های کوتاه بخش اصلی اطلاعات مورد نیاز ما را تامین می‌کنند؛ چرا که ارتباطات اجتماعی ما معمولا بر اساس علاقه‌مندی‌ها يا زمینه‌های کاری مشترک شکل می‌گیرد و در نتیجه آنچه از دوستان کاری و افراد مرتبط به ما منتقل می‌شود به احتمال زیاد با زمینه‌های مورد علاقه و توجهمان تطبیق دارد و به نحوی نسخه فیلتر شده‌ای از انبوه اخبار است که بر اساس نیاز ما دستچین شده‌اند. در واقع ما در بسیاری از موارد، قبل از مراجعه به مراجع رسمی، اصل خبرهای حوزه حرفه‌ای خود را به صورت کوتاه از این کانال‌ها دریافت می‌نمائیم. این گزاره‌های کوتاه در واقع نسخه خودمانی شده‌ای از خبر اصلی است (که معمولا توسط یک مرجع رسمی تولید شده) ولی این قابلیت را دارد که به طور بسیار سریع و شایعه مانند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. به دلیل اینکه شبکه‌های شخصی مابین افراد با علاقه‌مندی‌ها و تخصص‌های مشترک شکل گرفته و در واقع جوامع کوچک‌تری را بر این اساس در جامعه اصلی شکل می‌دهد، گسترش خبر و سرایت آن به مخاطبین واقعی در کل جامعه بسیار موثرتر انجام می‌شود. بسیاری از آشنائی‌های حرفه‌ای موفق ما نیز از طریق همین روش و با معرفی یک فرد مرتبط مشترک ایجاد می‌شود. این مدل بر پایه منطق و رفتار انسانی تطبیق بیشتری دارد و تاثیر آن در انتقال اطلاعات بسیار زیادتر از کانال‌های رسمی است.

ورود ابزارهای ارتباطی و فن‌آوری اطلاعات طی سال‌های گذشته ارتباط اجتماعی انسان‌ها را بسیار نزدیک‌تر کرده و محدودیت‌های مکانی و زمانی را برچیده است. ابداع ابزارهای Web2، ايجاد بسترهای تعاملی تحت وب که در آن جایگاه تامین‌کنندگان محتوا و مخاطبین یکسان شده، و هرکس می‌تواند مولد اخبار و اطلاعات باشد؛ را ممکن ساخته است. بر همین پایه شبکه‌های اجتماعی انسانی به شکل مجازی بازسازی شده‌اند. نکته جالب در این خصوص این است که در یک شبکه اجتماعی مجازی فاصله فیزیکی و حتی زمانی مابین افراد حذف شده و بنابراین دو نفر علی‌رغم فاصله فیزیکی، تنها بر پایه علاقه‌مندی یا زمینه تخصصی و کاری مشترک ممکن است ارتباط بسیار قوی‌تری نسبت به گذشته ایجاد نمایند و بدین‌ترتیب افراد با زمینه‌های مشترک در فاصله‌های دور شانس بالاتری را برای همکار داشته باشند. مزیت دیگر بستر ارتباطات اجتماعی این است که پویاست و اتصال افراد به صورت خودکار و بر اساس رفتار روزمره انسانی شکل می‌گیرد.

این شکل اتصالات رسانه موثری را تشكيل می‌دهد که کانال‌های آن بر پایه اعتماد و شناخت افراد شکل گرفته و از قدرت بسیار بیشتری نسبت به رسانه‌های دیگر برخوردار است. این بسترها زمینه ایجاد شبکه‌های همکاری و ارتباط نزدیک‌تر متخصصین را فراهم می‌سازد.

استفاده از ابزارهای Web2 و مفهوم ذکر شده، علاوه بر زندگی روزمره، در بسیاری از زمینه‌های حرفه‌ای رایج شده است. به‌کارگیری شبکه‌های مجازی برای رونق و شکل‌گیری بیشتر ارتباطات اجتماعی در سازمان‌های بزرگ با تعداد کارکنان بیشتر یکی از این زمینه‌ها است که به Enterprise2 معروف است و سوابق موفقیت زیادی داشته است. یکی دیگر از این زمینه‌ها نیز استفاده شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده يا ارائه کننده خدمات از توان تخصصی کاربران و مشتریان حرفه‌ای خود برای ايجاد ظرفیت پاسخگوئی و سرویس‌دهی به مشتریان دیگر يا مشارکت در زنجیره تولید یا ساخت است که نمونه‌های موفقی در شرکت های Alcatel، Nokia و IBM دارد.

 طرح یک پیشنهاد: شبکه تعاملی صنعت دانش بنیان کشور

ایجاد ارتباطات شغلی خصوصا برای موسسات دانش بنیان مبحث بسیار گسترده‌ ایست. معمولا مشاغل نوپا در ابتدای کار در حال تلاش برای یافتن راهی به منظور ارتباط با اشخاصی هستند که بتوانند به آن‌ها کمک کنند جایگاهشان را در سطح دنیا بیابند. از سوی دیگر اساتید دانشگاهی و متخصصین رشته های مختلف، می توانند مشاورین بسیار خوبی برای شرکت های دانش بنیان در هر حوزه باشند. علاوه بر این به دلیل نو بودن ایده های دانش بنیان، محصولات آنها معمولا تنها مورد توجه مخاطبین خاص است که دسترسی به آنها از طریق ارتباطات اجتماعی متخصصین ممکن است.

در گذشته شبکه ارتباطات شغلی به معنای ارتباط برقرار‌کردن از طریق mail یا تلفن یا فکس بود. اگر شما در صدد ارتقای چرخه شغلی خود بودید می‌بایست به صورت رو در‌ رو با افراد ارتباط برقرار کرده و در نهایت به آنها کارت خود را می‌دادید. ولی در قرن 21 وقتی صحبت از ارتباطات شخصی می‌شود مفهوم ما همان شبکه اجتماعی افراد می‌باشد. شبکه های اجتماعی از جمله مهمترین ابزارهای انسانی در دنیای امروز هستند. این سایت‌ها شامل خصوصی‌ترین اطلاعات زندگی مردم و ارتباطات آنلاین و فرهنگ آنهاست. موسسات نوبنیان می‌توانند از این خصوصیت در راستای رسیدن به موفقیت در دنیای حرفه ای به نفع خودشان استفاده کنند.

بر همین اساس و به عقیده این شرکت، ایجاد  یک شبکه اجتماعی حرفه ای مخصوص موسسات، کارکنان، صاحبنظران و کلیه عوامل درگیر در صنعت دانش بنیان کشور می تواند نقش موثری در رشد این بخش بازی کند. متن ارائه شده توسط این شرکت تنها به طرح ایده کلی می پردازد و بدیهی است اجرای چنین شبکه ای، مستلزم مشارکت بخش های مختلف دولتی و خصوصی در کشور خواهد بود.

جهت دریافت فایل کامل با موضوع : فنآوری.بازار شبکه تعاملی صنعت دانش بنیان کشور لطفا بر روی تصویر زیر  کلیک فرمایید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست